Rysunek

Rysunek może być wieloma technikami i obejmować mnóstwo tematów. W tym wpisie zobaczysz całą gamę najróżniejszych rozwiązań. Wiele z nich będzie dla Ciebie szokiem – techniki do nich użyte nie są oczywiste. Bo rzadko kto zna sangwinę, ecolinę czy patyk maczany tuszu. A wszechstronny rysownik powinien je przynajmniej znać.

Rozpocznijmy więc tę wspaniałą podróż.

Rysunek nr.1 technika – flamaster

Ta poniższa praca wykonana została na specjalne zamówienie Mazdy. Było to w roku 2011 – szef Mazdy na Europę poprosił nas żeby to szkoła rysunku Domin wykonała pracę która miała być prezentem dla kierownictwa włoskiego klubu piłkarskiego – Fiorentina.

Daliśmy tę fuchę jednemu z naszych absolwentów a obecnie wykładowcy. Jak widać wywiązał się z tego znakomicie.

Pomysłem było narysowanie Mazdy na piazza della Signoria z Palazzo Vecchio w tle. Praca ta była na formacie B2 czyli 50×70 cm i wykonana została Promarkerami.

rysunek flamastrem w odcieniach szarości
Rysunek wykonany flamastrami Pro Marker firmy Winsor & Newton

Rysunek nr.2 Studium kamienic – ołówek i kawa

Poniższy rysunek łączy ze sobą technikę pospolitą – ołówek z podmalówką kawą.

Ta praca powstała w formie studium. Jej autor – Grzesiek Korniluk ćwiczył w ten sposób różne formy architektoniczne. Nasz kurs na architekturę zakłada przygotowywanie się również w domu. Wychodzimy z założenia że sam kurs rysunku nie wystarczy.

Ale jak kto kawa? jaka kawa?

Otóż kawa ma kilka fajnych właściwości:

  • nadaje miły, ciepły kolor pracom
  • jest wszędzie dostępna nie trzeba kupować całego zestawu akwareli – pędzel do malowania już trzeba mieć
  • no i jeszcze ładnie pachnie
rysunek kawą i ołówkiem

Do podmalówek kawą używamy zwykłej kawy rozpuszczalnej. Ważne jest jednak to żeby nie zrobić jej zbyt gęstej bo wtedy robi się taka świetlista powłoka. Ta powłoka nie przyjmuje już ołówka. Jaką konsystencję uzyskać będziesz musiał samodzielnie przetestować bo tu w tym artykule nie da się tego pokazać.

Kawa mielona też się nada ale nie da się jej zrobić mocniejszej. Bo do malowania kawą stosuje się konsystencję gęstszą niż najmocniejsza nawet kawa z ekspresu ciśnieniowego.

Rysunek nr.3 Londyn w technice wycierucha czyli ołówek + sproszkowany grafit

Sproszkowany grafit – wydawałoby się, że to rzecz oczywista ale myślę, że w miarę czytania tego akapitu dojdziesz do wniosku, że mamy na myśli dwie różne metody.

Jak myśli większość osób – jak temperuje ołówek to dostaję sproszkowany grafit,

No nie do końca tak. Ma on w sobie grudki które nie dadzą rady zrobić takiego tła.

Otóż można kupić sproszkowany grafit który grudek nie ma. I to nim zrobiony jest ten rysunek.

Jak działa się krok po kroku

  1. Rysujemy podrys
  2. Wcieramy sproszkowany grafit – najlepiej wacikami kosmetycznymi
  3. Gumką chlebową i elektryczną wybieramy świecące elementy
  4. Miękkim ołówkiem powyżej 4B wyciągamy czernie
rysowanie ołówkiem i sproszkowanym grafitem

Rysunek nr.4 – Star ship concept czyli wstęp do Concept Art-u

Tym razem technika rysunkowa chętnie wykorzystywana w concept arcie – cienkopis + flamaster w odcieniach szarości.

concept art cienkopis i flamaster

To jest rysunek z naszych zajęć concept artowych. Narysował go Michał “Terminator” Sztuka do naszego programu. Chwilę potem stworzył do tego film jak to samo powstaje w Digital Painting.

Tu możesz obejrzeć cały proces produkcji rysunku cyfrowego:

A na koniec stworzył taką planszę:

Digital painting starship concept

Rysunek który widziałeś wcześniej był bardzo dobrze wykonstruowany w perspektywie. To już jest wyższa szkoła jazdy żeby stworzyć coś takiego. Ale jeżeli chodzi o jakość to nie ma co się spieszyć. Trzeba robić rzeczy bardzo dobre.


Rysunek maszyny w perspektywie

Wykonanie takiego rysunku cienkopisem wymaga bardzo sprawnej ręki. Tu nie można wygumkować błędu. Poza tym warto zastosować różne grubości linii. Podrys można zrobić cienkopisami 0.1; linie krawędziowe grubością 0.3 a krawędziowe widoczne 0.5. Wyższe grubości flamastrów dobre są do cieniowania powierzchni czarnych.

Jakich firm flamastry polecamy:

  • Uni Pin
  • Faber Castell
  • Kuretake
  • Rystor

Rysunek nr.5 Fiat 500 ołówek hiperrealistyczny

Czy zastanawiałeś się kiedyś co to jest hiperrealizm?

To tak stan w którym rysujesz rzecz ponad realną. Czyli teoretycznie jest to możliwe ale w praktyce się nie zdarza. I teraz czas pokazać taki właśnie rysunek.

hiperrealizm rysunek ołówkiem - Wiktor Mielniczuk

Narysowany przez naszego wykładowcę Fita 500 jest tak pełen błysków, odbić refleksów, że aż staje się niemożliwy.

Czy w takim razie rysować takie tematy? Pewnie, że tak. Hiperrealizm w sztuce miał swoje miejsce. Kiedy narysujesz portret wielkości 3×2 metry to jego percepcja będzie taka, że zobaczysz coś czego na co dzień nie widzisz. Zwiększanie formatu jest jedną z zagrywek hiperrealistycznych.

Na tym rysunku jest zastosowany hiperrealizm w nieskazitelnym, niczym nie zabrudzonym materiale. Faktury materiałowe są tu tak czyste jakby dopiero co ktoś je wytarł miękką ściereczką.

Praca rysunkowa nr. 6 – rysowanie Live na Rybomanii – jak narysować rybę

Jako, że jesteśmy w Poznaniu to tym razem coś z Międzynarodowych Targów Poznańskich. Właśnie skończyła się Rybomania na której rysowaliśmy on-line. Oto jedna z powstałych prac :

jak narysować rybę

Ten rysunek wykonany został cienkopisem. Jego autorem jest Wojciech Domińczak – założyciel szkoły rysunku Domin. Był on na targach Rybomania i rysował na żywo. Jeżeli interesowałoby cię jak narysować rybę to warto skorzystać z kilku rad:

  • jeżeli już rysujesz rybę to wybierz konkretny gatunek – nie ma ryb ogólnych
  • kiedy już wybierzesz gatunek ryby do rysowania to przyjrzyj się uważniej charakterystycznym cechom
  • nie musisz idealnie oddać detali – np. łuski w tym karpiu mogą być lekko przesunięte – nie jest to portret który z założenia musi być podobny do portretowanej osoby

Do rysunku tego karpia użyte zostały dwa rodzaje cienkopisów Uni Pin o grubości 0.1 i 0.2 oraz Faber Castell 0.2

Spróbuj użyć tego narzędzia plastycznego i narysuj tego karpia.

A co powiesz na kredki? (nr.7)

Rysunek kredkami wydawałby się dziecinny, mało profesjonalny. Tymczasem kredki, jak każdy inny materiał artystyczny dają gigantyczne możliwości. A doprowadzone do perfekcji wyglądają mistrzowsko! Tylko popatrz na te kobrę narysowaną przez naszą wykładowczynię a wcześniej kursantkę – Ewelinę Kuczerę:

Kredki - jak się nimi posługiwać

fajne jest tutaj to, że jest dość wąska gama kolorystyczna.

Jeżeli ktoś pisze, że jest “wąska gama kolorystyczna” to oznacza, że użyto niewielu kolorów. Prace z dużą ilością kolorów bardzo łatwo podpadają pod kicz. Mamy oczywiście sytuacje w naturze, że tych kolorów jest dużo. Trzeba jednak obserwować co tak naprawdę widzimy. Mocne kolory występują przy dobrym świetle i przy dużych płaszczyznach z jednolitym kolorem.

Taki kolor może być zakłócony innymi kolorami lub cieniami. Ten sam kolor który wydaje się być jaskrawy w słońcu w cieniu będzie miał inny walor. Poza ty istnieje wpływanie koloru na kolor. Jeżeli postawimy czerwony lakierowany przedmiot obok żółtej kartki z notesu to odbije się w nim ten kolor żółty rozjaśniając czerwień. Jeżeli dodamy do tego refleksy światła np. żarówek, przyciemnienie tam gdzie jest cień to okaże się że nasz przedmiot nie jest jaskrawo czerwony.

Rysunek nr. 8 – Concept Art – Game Dev w technikach tradycyjnych

Teraz kolejna intrygująca praca

Na szarym papierze cienkopisem narysowane zostało wnętrz z lotu ptaka tak jakbyśmy pozbawili go jednej ściany.

Taki sposób pokazywania stosuje się często w przemyśle gier komputerowych. Daje to klarowność “o czym mówimy”

Takie zagranie stosuje się po to żeby różni członkowie zespołu wiedzieli do czego rysują co. W zespole projektowym gry komputerowej są też osoby których zadaniem nie jest wymyślanie rzeczy nowych ale zrobieniem 3D już bezpośrednio do gry. Opisywanie słownie o co chodzi artyście mija się z celem. Bo i tak każdy wyobrazi to sobie inaczej.

Kiedy wszyscy patrzą na to samo to wtedy praca idzie do przodu.

Obok, masz narysowany jakiś tron z mieczem. To się nazywa “propsy”

rysunek na szarym papierze cienkopisem i białą kredką

W dużych produkacjach filmowych nad koncepcjami pracuje nawet kilkadziesiąt osób. Jeden Concept Artysta opóźniał by pracę. Dlatego różne osoby dostają różne wycinki prac twórczych.

Jak wygląda praca concept artysty

Oto relacja jednej z absolwentek Domina, która robiła koncepcje do Gwiezdnych Wojen

“Nad filmem pracowało równolegle kilka zespołów. Każdy z zespołów składał się 7-10 artystów. Na czele zespołu stał Team Manager – osoba która miała kompetencje zarówno twórcze jak i menedżerskie. To od niego dostawaliśmy wytyczne nad czym pracujemy. Jednego razu przyszedł i powiedział, że teraz wszystkie zespoły pracują nad koncepcją ubioru bohaterki filmu. Kiedy zrobiłam swoje propozycje, menedżer zabrał je wyżej.

Tam na spotkaniu Team menedżerów był Art Director. On z kilkudziesięciu prac wybrał kilka najlepszych i poszedł z nimi jeszcze wyżej. Pokazał je reżyserowi i scenarzyście. Oni wybrali jedną pracę która najbardziej była zgodna z ich wyobrażeniami. Tak się złożyło, że była to moja praca. Nasz Team Menedżer powiedział, że od teraz wszystkie zespoły generują kolejne postacie i propsy tak żeby pasowały do mojego projektu. A trzeba pamiętać, że mówimy tylko o jednym epizodzie, trwającym w filmie nie więcej niż 7 minut.

Teraz możesz sobie wyobrazić ile tysięcy obrazków musi być zrobionych żeby powstała pełna koncepcja filmu.

A potem to jeszcze trzeba wyrednerować, zmontować, udźwiękowić. Przy taki filmie pracuje kilkaset osób!

Rysunek 9 – Biskupin rysowany ołówkiem.

Teraz wracamy do zwykłych prac warsztatowych.

I mamy dla Ciebie darmową lekcję rysunku ołówkiem. Pochodzi ona z naszego programu Archimistrz.

Archimistrz – to taki program gdzie rysujemy różnymi technikami. Ma on swoją dawną nazwę która brzmi “Multitechnik”. Tematyk jest też nauką historii architektury. Idziemy od starożytności aż po współczesne wieżowce.

Rysujemy też przykłady podzielone wg następujących podgrup:

  • zewnętrze
  • wnętrz
  • architektura sakralna
  • architektura świecka
  • detal

W programie Archimistrz staramy się też rysować różne faktury materiałowe w architekturze : drewno, kamień, stal, cegła, szkło itd.

Biskupin - rysunek ołówkiem

Zaczynamy od I fazy

Jak zacząć rysować w perspektywie

Dodajmy teraz trochę detali

perpsektywa dla początkujących

Czas na cieniowanie – walor

próbny egzamin na architekturę

Rysunek 10 i ostatni w tym zestawieniu